
Onbekende meubelmaker en Victor Wolfvoet II, Kunstkast
Een kunstkast was een pronkstuk bij uitstek. Dit kostbare meubelstuk – vol verborgen laatjes, vakken en kunstwerken – was een gegeerd item in de huishoudens van goede afkomst in de 17de eeuw. Verschillende mythologische scènes op dit exemplaar zijn gebaseerd op composities van Rubens zelf.
Onbekende meubelmaker en Victor Wolfvoet II (1612-1652)
Kunstkast
Circa 1640
Ebbenhout, lindehout en olieverf op koper
In depot
Of deze kast ook effectief bij Rubens zelf in huis stond, is niet helemaal zeker. Feit is dat vele geschilderde tafereeltjes erop gebaseerd zijn op Rubens’ werk. Zoals de twee beroemde Griekse jagers Meleager en Atalante die op het deksel jacht maken op het Calydonische everzwijn.

Sinjorenstad, cantorenstad
De jacht blijkt een succes, want op het rechterfrontdeurtje schenkt Meleager de kop van het everzwijn aan Atalante. De Romeinse en Griekse mythologie waren wel vaker een bron van inspiratie voor dit soort kunstkasten, ook wel ‘cantoren’. De meeste komen uit Antwerpen. De stad groeide in de 17de eeuw uit tot het belangrijkste internationaal productiecentrum.
Zeevaardig
Om ze vanuit de haven te verhandelen naar de rest van de wereld, moesten de kunstkabinetten bestand zijn tegen grote temperatuurverschillen en hoge luchtvochtigheid. Daarom zijn ze vaak belijmd met ebbenhout en werden de taferelen geschilderd op koper. Vooral de Antwerpse exemplaren blonken uit door hun weelderige afbeeldingen.
Rariteitenkabinet
Kunstkasten waren vervaardigd uit kostbare houtsoorten en beschikbaar in verschillende formaten. Van discretere tafelmodellen tot prominente meubelstukken. Maar altijd even vernuftig door de veelheid aan schuifjes en verborgen vakken. Verzamelaars als Rubens gebruikten ze om kleinere kunstitems en bijzondere verzamelobjecten in op te bergen. Van oude munten en snijwerkjes tot schelpen en juwelen. Vandaar het begrip ‘rariteitenkabinet’.