Overslaan en naar de inhoud gaan

Schenking voor Rubenshuis

Sinds 2007 voert het Rubenshuis een zeer actief bruiklenenbeleid. Dat levert bijna 10 jaar later een eerste schenking op: Portret van een jongeman van de Antwerpse meester Jan Cossiers (1600-1671). Het werk wordt geschonken door een Franse verzamelaar, die in Engeland woont en al eerder enkele werken in langdurige bruikleen aan het museum heeft gegeven.

Ben van Beneden, de directeur van het Rubenshuis, onderhoudt al geruim 6 jaar contacten met de eigenaar van dit werk. Drie jaar geleden besloot de verzamelaar een eerste langdurige bruikleen aan het Rubenshuis te geven. Onlangs contacteerde de collectioneur het Rubenshuis met volgend nieuws:

“I am delighted to tell you that it is my decision to present this painting as a gift to the Rubenshuis. Indeed, in my view, it would fit particularly well in the collection of the Rubenshuis …”

 

Portretje van Cossiers

De Antwerpse meester Jan Cossiers is vooral bekend als genreschilder en portrettist. Hij kreeg zijn opleiding van de befaamde portretschilder Cornelis De Vos. Na Cossiers’ reis naar Italië en Frankrijk specialiseerde hij zich in historische en religieuze scènes. Vanaf de jaren 30’ van de 17de eeuw assisteerde Cossiers Rubens bij enkele grote projecten.

Het Portret van een Jongeman zou wel eens een vroeg en informeel portret van Cossiers kunnen zijn, dat de invloed van Rubens verraadt. Mogelijk toont deze studiekop één van Rubens’ medewerkers uit zijn atelier. Over de organisatie van Rubens’ atelier is nog steeds weinig geweten. 

 

Briljant bezoek

Het Rubenshuis presenteerde de afgelopen 10 jaar een rijke en gevarieerde selectie aan bruiklenen, meestal afkomstig uit particuliere binnen- en buitenlandse collecties. De werken worden gebundeld onder het label Briljant bezoek.

 

Waarom bruiklenen?

In het buitenland bestaat de formule van bruiklenen al langer. De werking toont hoe het kunstenlandschap stilaan wijzigt en welke rol de gepassioneerde verzamelaar hierin speelt. De prijzen op de kunstmarkt zijn vandaag voor veel musea onbetaalbaar. Sommige particuliere eigenaars hebben meer financiële slagkracht voor het aankopen van kunst. Maar deze collectioneurs delen hun werk steeds meer met het grote publiek door ze in bruikleen te geven.

Rubens’ schilderij van Lot en zijn dochters, dat afgelopen zomer voor maar liefst £ 35 miljoen pond bij Christie’s is geveild, werd aangekocht door een privé-eigenaar. Ondertussen prijkt het topstuk in het Metropolitan Museum in New York. Ook David Bowie's Tintoretto, die vanaf de lente in het Rubenshuis te zien is, is verkregen op dezelfde manier.

In Vlaanderen vervult het Rubenshuis een pioniersrol op dat vlak. Het museum bundelt deze langdurige bruiklenen onder de noemer Briljant bezoek en zorgt er zo voor dat de bezoekers altijd nieuwe werken ontdekken.

Schrijf je in op de nieuwsbrief