Verbouwingen
Waarschijnlijk behoudt zijn woning de Rubens’ touch tot midden 18de eeuw. Daarna wordt het pand grondig verbouwd. Van Rubens’ originele ontwerp zijn slecht twee onderdelen grotendeels intact gebleven: de portiek, die de imposante doorgang naar de tuin vormt, en het tuinpaviljoen, de eyecatcher achter in de tuin.
Romeinse triomfboog
Het ontwerp van de tuinportiek is duidelijk gebaseerd op een Romeinse triomfboog, terwijl de indrukwekkende centrale doorgang direct teruggaat op de Porta Pia, een beroemde stadspoort in Rome van de Italiaanse renaissancekunstenaar Michelangelo (1475-1564). Bovenop de portiek plaatste Rubens twee Romeinse goden: links staat Mercurius, als god van de schilders, en rechts Minerva, de godin van de wijsheid.
De portiek maakt indruk op tijdgenoten van Rubens. Vrij snel na de voltooiing wordt het bouwwerk afgebeeld op schilderijen. Het portret van Isabella Brant, geschilderd door Anthony Van Dyck, is daarvan een mooi voorbeeld.