Overslaan en naar de inhoud gaan
National Gallery of Ireland

Lezing: Krasse Koppen

Karakterkoppen in het werk van Rubens en tijdsgenoten

Rubens maakte heel wat tronies. Deze studiekoppen spelen een bijzondere rol in Rubens zijn goed geoliede atelierpraktijk. Dr. Nico Van Hout vertelt op 14 januari hier meer over.

    zondag 14 januari 2024 van 11:00 tot 12:30

Vroegmoderne kunstenaars waren gefascineerd door het menselijk gezicht. Ze onderzochten de morfologie, de manier waarop het licht de gelaatstrekken en expressie definieerde. De tentoonstelling Krasse Koppen in het KMSKA verbindt Nederlandse tronies van Hals, Lievens, Rembrandt en Vermeer met de vroegere hoofdstudies, gemaakt in de ateliers van Vlaamse historieschilders als Rubens, Van Dyck en Jordaens. In deze lezing zal Nico Van Hout ingaan op enkele schilderijen van de tentoonstelling. Een lezing met een smoel!

Nico van Hout is de auteur van deel XX.2 van het Corpus Rubenianum Ludwig Burchard (2020) en curator van de tentoonstelling ‘Krasse Koppen’ in het KMSKA (20 oktober 2023 tot 21 januari 2024) en de National Gallery of Ireland in Dublin (24 februari tot 26 mei 2024). Hij selecteerde tronies van kunstenaars als Bruegel, Rubens, Rembrandt en Vermeer.

Praktisch

  • Zondag 14 januari 2024

    • 10.30 uur: deuren open
    • 11.00 uur: start lezing
    • 12.00 uur: einde lezing gevolgd door een drankje
  • Locatie: Kolveniersstraat 20, 2000 Antwerpen
  • Prijs: 5 euro
    • Gratis voor Vrienden van het Rubenshuis en schenkers van het Rubenianum Fund. Zij kunnen hun ticket reserveren via rubenianum@antwerpen.be.
    • Koop uw ticket online of via de kassa aan de deur.
  • Deze lezing wordt opgenomen. Met aankoop van een ticket verklaart u zich akkoord.
  • De lezingen in het auditorium zijn helaas enkel toegankelijk via de trap. 

 

 

Foto van Nico Van Hout in de inkomshal van KMSKA

Dr. Nico Van Hout studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit Gent en conservatie en restauratie van schilderijen aan het HISK in Antwerpen. Hij een doctoraat aan de KU Leuven in 2005 met een proefschrift over Functies van Doodverf, het stadium van onderschildering in het werk van Peter Paul Rubens. Van Hout was wetenschappelijk assistent in het Rubenianum in Antwerpen en onderzoeker en restaurator in het Oranjezaal-project in Den Haag. Sinds 2000 is hij in het KMSKA werkzaam als conservator zeventiende eeuw, tentoonstellingsmaker en hoofd onderzoek. Hij publiceert over de schildertechniek en grafiek van Rubens, het onvoltooide in de kunst en de kunst van de Vlaamse barok.

Schrijf je in op de nieuwsbrief